השתלמויות מתוקשבות במסגרת רפורמת אופק חדש – למידה מקוונת כחלק מדיניות הפיתוח המקצועי
מערכת החינוך פועלת כל העת ובהתמדה לקידום רמת ההוראה ואיכותה. אחת הדרכים לביסוס מעמדם של עובדי ההוראה וקידומם היא הנהגת תהליך שיטתי ומובנה לפיתוח מקצועי לכל אורך הקריירה המקצועית שלהם. מתווה המדיניות של אופק חדש לפיתוחם המקצועי מציג את התכנים והכיוונים להתפתחותם
המקצועית של עובדי הוראה על בסיס מדיניות המשרד, וכן על בסיס מטרות מערכת החינוך, צורכיהם של בתי הספר וצורכי המורה כבעל פרופסיה. האתגר העומד לנגד עיניהם של מכתיבי המדיניות לפיתוח מקצועי מטעם אופק חדש הוא הכנסת מתודולוגיות חדשניות, מתוך שאיפה להבאה לכדי שיפור איכות ההוראה והתאמתה אל מאה ה-21. אחת התקנות שפורסמו בשנת תשע"ג לקידום בדרגות במסגרת רפורמת אופק חדש מתנה את קידומו בדרגות של עובד ההוראה בהשתתפות בתכנית אחת לכל הפחות במהלך כל דרגה בהשתלמות מתוקשבת, כחלק ממתווה המדיניות של התאמת מערכת החינוך אל המאה ה -21
למידה מקוונת כחלק מדיניות הפיתוח המקצועי במסגרת אופק חדש
מתוך הבנה שפיתוח המיומנויות והידע המתמיד של עובד ההוראה לכל אורך חייו המקצועיים חיוני לשמירה על רלוונטיות ואיכות ההוראה במערכת החינוך, אופק חדש יצא במתווה שבו תהליך הלמידה של המורה מתחיל כבר במהלך ההכשרה הטרום תפקידית, ונמשך ברצף לכל אורך הקריירה המקצועית שלו. בכל שלב ושלב של קידמו המקצועי הוא מחויב לפנות אל השתלמות מתוקשבת אחת לכל הפחות. בנוסף להתניה הנוגעת להשתלמות מתוקשבת, יישנן התניות נוספות הנוגעות אף הן למסגרת המתווה של התאמת מערכת החינוך אל מאה ה-21, כגון ההנחיה שכל תכנית לפיתוח מקצועי תהייה מנוהלת על ידי אתר מלווה קורס ותכלול גם שימוש במרכיבים המאפיינים השתלמות מתוקשבת של הוראה-למידה-הערכה מקוונת, על פי תצורות של כיתה מתוקשבת. כמו כן, כל שלבי הפיתוח המקצועי של עובד ההוראה ילוו בהשתתפות בקהילות ברשת לשם שיתוף בידע, כחלק מהתפיסה של למידה מתמדת.
התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 במסגרת המתווה של אופק חדש
תכלית המהלך להתאמת מערכת החינוך אל מאה ה-21 היא הובלה לפדגוגיה מיטבית במוסדות החינוך,תוך שימוש מושכל בטכנולוגיית המידע. יחד עם זאת, על מנת שעובד הוראה יהיה רשאי להשתתף בהשתלמות מתוקשבת עליו לעמוד בתנאי הסף, שמאפייניה הן קיום מדרג של רכישת הידע, ושילוב של הידע תוכני מתחום התקשוב יחד עם הידע התוכני בתחומי הדעת או בתחום דרכי הוראה-למידה-הערכה של המקצוע, ובהתאם למתווה שבתכנית לפיתוח המקצועי האישי של עובד ההוראה. כמו כן, יישנן תוכניות אשר עוסקות בעיבוד מידע ותקשורת ברשת המיועדות לכלל עובדי ההוראה, הבאות במטרה להקנות להם מיומנויות תפקוד בסביבות מתוקשבות ובעלות קשר כללי לתחום ההוראה. בנוסף, כל התוכניות אשר עוסקות בכיתה מתוקשבת, עובד הוראה מקוון ופיתוח תוכני לימוד מתחומי הדעת בלמידה מרחוק יהיו במתכונת של השתלמות מתוקשבת ומותאמות לצורכי תחום הדעת.
תכנית התקשוב הלאומית
מסגרת תכנית התקשוב הלאומית גובשה על ידי משרד החינוך על מנת לקדם את ההוראה והפדגוגיה, תוך הטמעת התקשורת וטכנולוגית המידע במערכת החינוך. במסגרת התכנית מחויבים עובדי ההוראה הנמצאים באופק חדש במספר אשכולות, שחלקם מיועדים למוסדות החינוך הפועלים כבר בתכנית התקשוב הלאומית, ואשכולות אחרים שחלקם מיועדים לכלל עובדי ההוראה וחלקם לבעלי תפקידים בלבד. בין הקורסים השונים ניתן למנות שיטות לניהול שיח מתוקשב עם עמיתים, תלמידים והורים, שיטות לעיבוד תוכן ומידע בכלים דיגיטליים, עקרונות הקריאה והכתיבה הדיגיטלית, מתודולוגיות ודרכים להוראה מתוקשבת, תמיכה אישית מהרשת ולמידה מרחוק ללא מגבלות של זמן ומקום, וכן מגוון רחב של השתלמויות וקורסים נוספים.