מן התיאוריה למעשה בבתי הספר – הצעה להשתלמויות בבתי ספר
מערכת החינוך בכל שלביה מהווה מערכת דינמית המושפעת בעיקר מתהליכים הקשורים לתלמידים ולמורים השותפים לתהליך ההוראה והלמידה. בנוסף לתהליכים הטבעיים, מערכת החינוך משתנה גם בעקבות חוקים שונים כגון חוק החינוך המיוחד, ובעקבותיו עדכוני חוק החינוך המיוחד, חוק השילוב, חוק הנגישות להשכלה וחוקים נוספים. נוסיף על כל אלה את שינויי תוכניות הלימודים ועדכוני דרישות העל של מערכת החינוך, מעורבות ההורים והתקשורת בכל הקורה במערכת החינוך, ונקבל מצב בו תהליך השילוב הופך להיות מטלה על המקשה על המורים במקום תהליך בו מיושמים עקרונות ערכיים וחינוכיים לחברה כולה.
עם זאת, תהליך השילוב אינו בלתי אפשרי. שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים, ובעיקר תלמידים עם הפרעות קשב, צריך ויכול להיות תהליך טבעי ופשוט המושתת על מיומנויות הוראה , ארגון וניהול כיתה וניהול זמן ההוראה של המורים והתלמידים. הכרה מהות הקשיים של התלמידים תוך התאמת תהליכי הוראה מתאימים תורמים לתלמידים באופן ישיר אך גם לתחושת המסוגלות וההצלחה של המורים עצמם. מחקרים רבים מוכיחים כי תלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בהתאם ליכולותיהם, לומדים לקבל ולתת לחברה הסובבת ובכך הופכים להיות אזרחים בוגרים ותורמים ולא תלותיים.
אם כך, מדוע תהליכי השילוב במערכת החינוך אינם מתקיימים באופן סדיר ויעיל?
חלק מהמורים לומדים אסטרטגיות הוראה ולמידה במהלך לימודיהם האקדמאיים לתעודת הוראה. אחרים רוכשים ידע זה בהשתלמויות שונות. אך היישום לא מתבצע.
על מנת ליישם את הגישות והתיאוריות יש להתאימם לנעשה בפועל בבית הספר תוך הכרת אוכלוסיית התלמידים, המורים וההורים. אין דרך אחת לשילוב המתאימה לכולם. "לקויות למידה", "הפרעות קשב" ולקויות נוספות באות לידי ביטויי בדרכים שונות בקרב ילדים שונים. לכן, הכרת הרקע התיאורטי ללקויות אלה מהווה רק בסיס לפיתוח תהליכי הוראה מותאמים ויעילים.
תחומי ההתמחות העיקריים שלי הם:
– אסטרטגיות הוראה ולמידה בכיתות הטרוגניות (משלבות ילדים עם לקויות למידה, הפרעות קשב וצרכים מיוחדים נוספים)
– אסטרטגיות הוראה ולמידה אינדיבידואליות (מותאמות לצרכים מיוחדים של הלומדים)
– תיווך לפיתוח חשיבה (על בסיס תיאוריית ההשתנות הקוגניטיבית שפיתח פרופ' פויירשטיין, תיאורית האינטליגנציות המרובות שפיתח גרדנר, ותיאוריות חשיבה נוספות שהתפתחו מתוך התיאוריה החברתית של ויגוצקי והתיאוריה הקוגניטיבית של פיאז'ה).
– אבחון קוגניטיבי – דינמי מותאם לצורך התאמת תוכניות לימודים בבית הספר
– עבודת צוות במסגרות חינוך לצורך קידום שילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בבית הספר ובחברה.
נכתב ע"י: פורטל התשלמויות